13 януари 2013 г.

тиквени сладки и кифлички с локум








  
  
Това са едни сладки,които отлично знам,че всички сте срещали,правили или поне опитвали.
Моята първа среща с тях бе през далечната 1988 гр. Почерпи ме Петя - моя приятелка и съученичка,бяха дело на майка й.
Влюбих се в тях от първата хапка и да си призная ми бе много трудно да си мина само с няколко.
Но нали знаете ,че все пак на гости не можете да изядете неприлично количество,затова поисках рецептата,а тя се оказа толкова елементарна,
колкото изобщо не съм очаквала.
В тестото участваха само 3 съставки-брашно,маргарин и крема сирене.
За потапянето още една,четвърта - захар.





И така ,рецептата им беше записана в тефтера ми под името "сладки Петя" .
В днешно време можете да ги срещнете под разни имена,но....за мен те мислено ще си останат "сладки Петя" .
За съжаление преди няколко години, виждайки колко голямо разнообразие предлага интернет за избор на рецепти, твърде лекомислено изхвърлих този тефтер,в който имаше много стари рецепти,записани още от майка ми,или преписани от мен  от разни стари кулинарни книжки,намерени в соц. библиотеките.
Както се оказва, и в кулинарията както и в модата всичко ново е добре забравеното старо,та съжалявам,че пренебрегнах и унищожих тези ценни рецепти и записки .







В днешната вариация аз направих някои промени спрямо основната рецепта .
Първата е,че сложих малко бакпулвер за лек обем,много добре им дойде на сладките.
Втората е,че замених  маргарина с масло,защото маргарина е продукт,
който изобщо никога не присъства в кошницата ми ,ако ви е интересно прочетете тук как се прави .Аз предпочитам да ползвам масло.
Следващата промяна бе добавката на тиквено пюре,канела и портокалова есенция.
Тази рецепта можете да направите и без тиквено пюре,като намалите брашното до нужното количество за еластично тесто,но аз реших да експериментирам основно с цел да видя дали моите хора ще усетят наличието на тиква в печивото - както и очаквах НИЩО не усетиха :) ,а те иначе мразят тиква :) ,хаха.






Продукти:

1 ч.ч. подсладено пюре от сварена тиква
225 гр. меко масло
250 гр. крема сирене
3 + 1/2 ч.ч. брашно
6 с.л. захар
1/2 п. бакпулвер
1 ч.л. канела
портокалова есенция

1 к.ч. канелена захар ( смес от захар с канела )
1 кутия локум
орехи







Приготвяне:

Предварително сварете и подсладете тиквата.Ароматизирайте я с канела и пюрирайте.За тестото ще ви е нужна 1 ч.ч. от пюрето.
За кифличките си подгответе кафена чашка орехи и ги натрошете едро.
Ломумът нарежете на 4 по дължина на всяко парченце (най-лесно е с ножица).
Мекото масло разбийте със захарта и крема сиренето на пухкав крем.
Добавете тиквеното пюре,канелата и малко портокалова есенция и пак разбийте.
Сложете на миксера бъркалките за тесто.
Добавете  3 ч.ч. от брашното и бакпулвера,и разбийте до образуване на тесто.
Добавете още толкова брашно,колкото е необходимо за еластично тесто.На мен ми  пое още половин чаша.
Съблюдавайте да не ви стане прекалено твърдо тестото и не добавяйте прекалено много брашно,за да са ви по-меки кифличките после,иначе ще са твърди и сухи като изстинат.
Увийте топката тесто в прозрачно фолио и приберете в хладилника да се охлади и стегне.Ако бързате да оформяте направете това за кратко във фризера.




На набрашнена повърхност разточете 1/3 от тестото,а останалото приберете отново в хладилника,за да не омеква.Набрашнете си и точилката.
Тестото е много приятно за работа,еластично е,не се начупва и накъсва като стандартното маслено тесто.


Оформяне на сладките:
Разточете лист с дебелина около 4 мм.
Изрежете с чаша или формичка кръгчета от тестото.



В плитка чиния сложете канелената захар ( или само кристална захар ) и топнете кръгчето тесто от едната страна.




Прегънете го на полумесец,като захаросаната страна остане отвътре.





Пак топнете в захарта и пак прегънете на две,като захарта пак е отвътре 
(а може и обратно - да остане отвън) .






         Притиснете и прищипете крайчето,за да не се отлепя при печене.






Подредете сладките на разстояние и изпечете веднага (докато не са омекнали прекалено) в загрята на 180 гр. фурна,долен реотан с вентилатор.
Можете да печете по 2 тави едновременно,на 2-ро и 4-то ниво.


      
в някои сладки сложих орехи

  

Оформяне на кифличките:

Разточете част от тестото на кръгла кора с дебелина около 4 мм.
Поръсете я с канелена захар.Нарежете кръга на триъгълници като торта.
Аз режа на 12.В основата на всеки триъгълник сложете по едно парче локум и малко орехи.Можете да използвате за пълнеж вместо локум някакво сладко.





Завийте триъгълничетата на кифличка и ги поръсете с канелената захар.






    Подредете ги на разстояние и изпечете в загрята на 180 гр. фурна.





Забележка:
В оригинал рецептата съдържа 250 гр. масло (маргарин),250 гр. крема сирене и брашно,колкото поеме.Сладките се потапят в кристална захар.
Ако замесите тесто само от брашно,крема сирене и масло можете да го ползвате не само за сладки,а и за солени пълнежи,защото на вкус е универсално и неутрално.Казвам го от опит,защото от едно и също тесто съм правила и кифлички със сирене,и сладки Петя.
Вместо крема сирене можете да използвате пасирана,фина,безсолна извара или рикота.

44 коментара:

  1. Страхотни са, Роси! Точно ми напомниха за детството, когато и аз съм ги опитвала. Непременно ще ги направя!!! Прегръдки и хубава нова седмица!

    ОтговорИзтриване
  2. Роси,и двете рецепти са новОсти за мен-не съм ги опитвала,така ,че ще си ги запиша.Изглеждат мнОго вкусни.
    ХУБАВА ВЕЧЕР!

    ОтговорИзтриване
  3. Роси, наистина това е стара рецепта, която имам в бележника на майка ми :)
    Но моята е с масло!
    Чудесна е идеята с тиквата !
    Сърдечни поздрави!

    ОтговорИзтриване
  4. Оле, оле убий ме, Роси! Как да им устоя сега, а? :)) Ама може ли такова нещо - по нощите да ни тормозиш така! Не знам сега локумките ли да правя или Ветрилото - така са записани в моят стар тефтер! Че и екстри си им добавила... Ееее, няма да се спи, това е!
    Сладка нощ на тебе, да видим моята каква ще е! :)))

    ОтговорИзтриване
  5. Нещо съм ги проспала тези сладки и за срамотата не съм ги опитвала досега :( Ще трябва да се поправя в най-скоро време. Роси, чудесни си ги спретнала!
    Надявам се утре да донесеш някоя друга бройка ;) По разбираеми причини, аз ще донеса само себе си :)
    Прегръдки!

    ОтговорИзтриване
  6. И аз не съм опитвала тези сладки!
    Изглеждат много изкушаващи!
    и кифличките са супер!
    Хубава нова седмица ,Роси!

    ОтговорИзтриване
  7. Роска, сладките са много апетитни и така красиво подредени, много ми допада идеята с едно тесто два вида кифлички и мисля да го пробвам като пропусна тиквата за да може всички да са доволни.
    Пилето с портокал е мммм нямам думи :)
    Успешна седмица!

    ОтговорИзтриване
  8. Ах колко вкусни сладки и кифлички, непременно ще ги опитам у дома много ще се харесат :)
    Спорна нова седмица Роси и целувки от нас :)

    ОтговорИзтриване
  9. Чудни са, Роси!Вкусни и ароматни!
    Имаш си бугенвилия ли? обожавам я ...:)
    Прегръдки и хубава нова седмица!

    ОтговорИзтриване
    Отговори
    1. Да,имам,мъничка е още,и аз я харесвам много,Сабинка!

      Изтриване
  10. Чудни,пухкави сладки.За мен с локум!Много ми хареса!

    ОтговорИзтриване
  11. Чудесни са и двете предложения, Роси!
    А снимките са много слънчеви и създаващи приятно настроение и уют :)

    Усмихната нова седмица :)

    Прегръдки :)

    ОтговорИзтриване
  12. Много оригинално хрумване за добавка на тиква! Ще ми харесат определено!А са толкова вкусни, че наистина не може да спре човек с една -две...:)
    Хубава нова седмица Роси!

    ОтговорИзтриване
  13. Роси на мен от панделките…. много са сладурски :)
    Поздрав с усмивка:)

    ОтговорИзтриване
  14. Аз си пазя още рецептите на баба.Един ден седнах и гхи преписах :), за да ги имам :)
    Идеята е страхотна и с този локум много ми допада.

    Хубава седмица!!!

    ОтговорИзтриване
  15. Роси, великолепни са! Благодаря ти, че ги сподели!
    Усмихната нова седмица! :)

    ОтговорИзтриване
  16. Чудесни сладки,много ми хареса начина на оформяне!
    Кифличките са апетитни и със сигурност вкусни!
    Роси,поздравявам те за хубавата рецепта и представянето й!
    Успешна нова седмица!

    ОтговорИзтриване
  17. Когато видях снимка на локумка ми се стори, че на браузъра му отнема вечно, за да зареди цялата публикация. но когато видях и останалите снимки и минах през съставките се сетих, че ти нямаш сърце и сега вместо диета след-коледно ще правя локумки и тиквени сладки и ще ям и плача, но после пак ще ям, щото да ми се повиши серотонина :-)
    Връщам се в детството само при спомена за локумки. Твоите са следващите в списъка ми за сладки този месец, а ти да си знаеш, че си лоша с тези вкусни неща тук...пък!

    ОтговорИзтриване
  18. Напълно подкрепям Бубето, че нямаш сърце ти :)) с тия твои невъобразимо неустоими вкусотии!!! Идеята ти за пюрето в първата рецепта много ми хареса и непременно ще се приложи!! А, и си дръпвам бързо и от сладките и от кифличките ;)
    Прекрасна и успешна нова седмица ти желая, Роси :) и поздрави не семейството!!!

    ОтговорИзтриване
  19. Роси, тези сладки с крема сирене бяха хит преди години, когато ги записвахме по листчета и тетрадки :) То и нямаше никакъв избор да си купиш тогава де, а за крема-сиренето ми трябваха връзки, за да си набавя пък. Не беше като сега да има видове. Как ми ги припомни - обожавам ги тия. Сега правя такива "захаринки", но мързеливо, с бутертесто. Ще пека тиква тия дни, трябва да отделя малко от нея за тях, че детето Жул ги обича пък. и със захарта отгоре :)) да се карамелизира.
    А за локумките нямам какво да кажа, освен - страхотни!
    Много сладко начало на седмицата, мила, дано все такова да ти е!

    ОтговорИзтриване
  20. Много слънчеви и апетитни,Роси,
    харесаха ми и двата вида, а снимките и презентацията - страхотни!
    Сърдечни поздрави и хубава нова седмица, Диана

    ОтговорИзтриване
  21. Старите рецепти не се изхвърлят :) В тях винаги се намира нещо интересно!А и са мил спомен от близки хора!
    Роси, страхотни са сладките! И снимките!
    Спокойна нощ!

    ОтговорИзтриване
  22. Роси,много оригинални!И на вкус и на вид с тези изкусителни снимки!Успешна седмица!

    ОтговорИзтриване
  23. Дами,много ви благодаря,че отново се отбихте тъдява с мили думи и коментари!Радвам се,че ви припомних тази страхотна рецепта!
    На всички пожелавам слънчев и усмихнат вторник!

    ОтговорИзтриване
  24. И аз съм от старрото поколение и тези сладки правех редовно.наистина бяха хит, стига да намериш крема сирене:)Добре е да се освежават старите рецепти, с нови и продукти и аромати!Хубава идие!Благодаря ти , Роси!А за локумките, то си е ясно - перфектни!Поздрави!

    ОтговорИзтриване
  25. Е-е-е, Роси! Ама може ли пък сега да пускаш такива вкусни рецепти? Че и лесни...
    Благодаря ти за припомнянето...мисля, че и тетрадката на майчето тази рецепта се подвизава, но под друго име...
    Хубава вечер!

    ОтговорИзтриване
  26. Много красиво си ги оформила, Роси!

    ОтговорИзтриване
  27. Лелееее, направо залепнах за екрана! Подозирам, че няма да спя никак добре и вместо овце за приспиване ще броя...тиквени кифлички.
    Страхотни са, Роси, пухкави, зачервени, ароматни. И си признавам, че не съм правила такива. Отдавна им се каня, но все не ми остава време. За маргарина - още един категоричен глас "против".
    Сърдечни прегръдки, мила!

    ОтговорИзтриване
  28. Соня,Диде,Лучия и Ети,много сте мили,благодаря ви,дами!
    Хубав утрешен ден ви пожелавам! :)

    ОтговорИзтриване
  29. Роси, тук ухае на детство!
    Локумът го обичам само в този вариант, но затова пък как го обичам.....
    И с тиква ми се ще да опитам... Голям дразнител си;) Прегръдки@!

    ОтговорИзтриване
    Отговори
    1. Мъхче,и аз локум ям само в кифлички,сладки,мъфини и кексове,освен ако не е от прекрасния турски,ама от Египетския пазар,където е насипен и ти режат колкото искаш.
      С тиквата станаха супер,тя им придаде повече цвят,отколкото осезаем вкус.
      Хубав понеделник! :)

      Изтриване
  30. Накара ме да извадя тефтера, Роска.Даже съм нарисувала как се прегъват.Но да ги приготвям с локум, не се бях сетила.
    Благодаря ти за новия прочит на древната рецепта...и за хиляда други неща.
    Прегръдки и пожелания за хубава вечер !

    ОтговорИзтриване
    Отговори
    1. Вили,знаех си,че няма начин да не е в тефтера ти от време оно,поредната древна,но пък добра рецепта,нали?!
      Много приятна нова седмица ти пожелавам! :)

      Изтриване
  31. Роси, сладките са станали чудесни, хрупкави и изкушаващи. Аз много ги харесвам, защото се приготвят бързо и са страшно вкусни, моите си отлежават някъде в чернови :)
    Тиквата е интересна идея, а соленият вариант ми допадна изключително много и ще се пробва задължително.
    Сърдечни прегръдки!

    ОтговорИзтриване
    Отговори
    1. Мони,и на мен ми допадат в солен вариант,тестото е много универсално.Благодаря ти,сърдечни поздрави и от мен! :)

      Изтриване
  32. Роси, много ме изкушават тези сладки!
    Тиква, локумче, все любими неща.
    Много са красиви!
    Прегръдки!

    ОтговорИзтриване
    Отговори
    1. Благодаря ти,Ели!Сърдечни поздрави изпращам! :)

      Изтриване
  33. Роси, личи си по страхотната презентация, че тези кифлички са те грабнали, така както грабнаха и мен! Прелестни са, мила! Благодаря ти!

    ОтговорИзтриване
    Отговори
    1. Кате,защо разваляш почивния режим ?!! :))
      Радвам се,че намина,благодаря ти,мила!

      Изтриване
  34. Спасибо за рецепт, очень интересный!

    ОтговорИзтриване
  35. Много красиви изглеждат и идеално опечени сладки.Благодаря ви за рецептата,още днес ще се опитам да ги приготвя понеже ми се хапва нещо подобно с локум.Преди няколко дни беше Велик ден и по край него и месенето на козунаците ми остана дост а локум,който тук спокойно мога да използвам заедно с орехчетта.Както съветвате и вие трябва да внимаваме тестото да не стане прекалено твърдо, но за тези неща се изисква опит, дано да успея да ги направя толкова еднакви каквито ни ги показвате и тук.

    ОтговорИзтриване