5 юни 2012 г.

кейк с череши

Тази книга я имаме от как се помня - нормално,издадена е преди да се родя :) , а впоследствие майка ми я подари.
Съдържа точно 2000 рецепти,но тъй като почти няма илюстрации винаги съм я пренебрегвала.
В крайна сметка тези дни реших да се позачета от чисто любопитство,за да видя колко ли популярни в днешно време рецепти ще ги има и в нея още от тогавашно време.
Ами доста са :)) .







Този кейк стана съчетание от рецептата от книжката и така популярния сладкиш Дунавски вълни,на който все още му се каня,но пък докато правех кекса ми хрумна да взаимствам оформлението на два пласта-бял и кафяв.
Моят какаов пласт е доста неубедителен,защото сложих само 1 с.л. какао,но ако вие държите на контраста сложете повече.
За финал на импровизацията поднесох с шоколадов сос.








Първият път направих сладкиша по ето тази рецепта,която е почти същата,но с 4 яйца,само че тогава разбърках черешите в тестото,което не е добра идея защото,въпреки,че ги овалях в брашно паднаха на дъното.
Затова в събота направих повторение и препоръчвам втория вариант,където плода се нарежда върху тестото-черешите са тежки и така или иначе ще потънат при печенето.






Продукти:

3 яйца,разделени жълтъци и белтъци
6 с.л. топено масло или олио
240 гр. кисело мляко
2 ч.ч. / 300 гр. / брашно
1 ч.ч. захар
1 бакпулвер
2 п. ванилена захар
1 с.л. какао / или повече /
почистени от костилките пресни череши / може и отцедени от компот /


за шоколадовия сос :

500 мл. прясно мляко
кондензирано мляко / или захар / на вкус
10 гр. масло
2 с.л. какао
60 гр. натурален шоколад / може и повече /
1 с.л.  натурално нишесте / ако искате по-гъст сос сложете 2 с.л. /






Приготвяне:

Пресейте брашното,бакпулвера и ванилиите.
Отделете белтъците от жълтъците.
Разбийте жълтъците с 1/2 ч.ч. захар.
Към тях добавете мазнита,разбийте.
Следва киселото мляко,пак разбивате.
Накрая на 2 пъти добавете сухите съставки.Сместа става много гъста.
Разбийте белтъците с малка щипка сол и 1/2 ч.ч. захар ,докато започнат да стоят.
Добавете ги на 3 пъти към тестото и хомогенизирайте внимателно чрез загребване-обръщане с шпатула.
Моята форма е квадратна ,около 20/20 см.
На дъното покрийте с хартия за печене,намаслете.Стените напръскайте със спрей за печене.
Изсипете половината тесто,заравнете.
В другата половина разбъркайте какаото и изсипете на втори пласт да покрие равномерно белия.
Подредете отгоре черешите / много добре отцедени / без да ги притискате.





Изпечете кейка в загрята фурна / 180 гр. долен реотан без вентилатор / до суха клечка.
Оставете на отворената врата на фурната 2-3 мин.
После охладете на решетка и нарежете на квадрати,когато изстине напълно.






За шоколадовия сос смесете нишестето и какаото с няколко лъжици мляко,а останалото загрейте в касерола.
Подсладете с кондензирано мляко или захар на вкус.
В топлото мляко налейте на струйка нишестето и бъркайте непрекъснато.
Добавете маслото и шоколада, и бъркайте ,докато се разтопят.
Варете соса до желаната гъстота.
Ако искате по-гъст сос- сложете 2 с.л. нишесте.



52 коментара:

  1. Роси, изглежда мммного добре. Кой тия дни показа дунавски вълни не помня, но си запазих рецептата (сега не ми се рови да видя), но втори удар и от теб по крехката ми воля, да не хапна сладко до петък;)) ЧУдесен е, още веднъж да си кажа;)

    ОтговорИзтриване
  2. Сега е сезонът на черешите и това сладкишче е чудесно и на време!
    Изглежда примамващо вкусно Роси!

    ОтговорИзтриване
  3. Роси, прекрасен сладкиш. Вкъщи нали си падат по русите сладкиши, така само с една лъжичка какао, е супер. Сладкишът изглежда лек и неустоимо вкусен. Чудесна рецепта!

    Прегръдки и един прекрасен ден!

    ОтговорИзтриване
  4. Роси, чудесен сладкиш и много подходящ за сезона! Идеята за сосчето много ми допада, представям си как се топи в устата! Хубав ден ти желая!

    ОтговорИзтриване
  5. О, Роси! Чудесно предложение! Този сладкиш изглежда толкова сочен! Много слънчев и усмихнат ден ти желая!

    ОтговорИзтриване
  6. Еликсирче, с тази шоколадова заливка
    сладкишът е супер :)
    Толкова е апетитен и си взех със сутрешното кафе!
    Получи се неустоима комбинация!
    Прегръдка и хубава сряда!

    ОтговорИзтриване
  7. Много вкусно изглежда, особено със сосчето! И аз имам стари готварски книги, даже много, много стари, но няма кой да ги чете :))

    Хубава сряда, Роси :)

    ОтговорИзтриване
  8. Добро утро,дами!Благодаря ви,че ми правите компания за кафенцето,дано ви харесва моето десертче!

    Мъхче,Катето го представи в целия му блясък :) и разкош,докато при мен е само лека загатка,но и в оригинал ще бъде опитан...все някога :).

    Спорен и усмихнат ден на всички!

    ОтговорИзтриване
  9. Хайде и аз с кафенце да се наредя до този красив сладкиш:)
    Много ми допадна визията, а за вкуса не се съмнявам. Любител съм на вишните и то голям:)
    Тия стари книжки, макар и без илюстрации са много ценни. Имам и аз една такава, но съм изпробвала само 3-4 рецепти от нея.
    Чудесно си импровизирала и резултатът е един изкушаващ десерт.
    Хубав ден, Еликсирче!

    ОтговорИзтриване
    Отговори
    1. Верно е,Дари,много са ценни,а и са абсолютно доказателство,че интернет може и да е от по-скоро,но кулинарията не е.Точно при теб нали бяхме гледали рецептата на Беницианерите,в която се цитираше бакпулвер на Йоткер,а ти каза,че книжката е на повече от 100 г.
      Сладкишчето става с всякакви плодове,с вишни също,даже идеално!
      Хубав и за теб,мила!

      Изтриване
  10. Роси,ако преди дунавските вълни бях видяла този разкош, щях да оставя вълните за по-късно! Изглежда как да кажа - като еликсир! И това сосче... Такива красиви снимки! Роси, вълшебен е, нямам думи!Поздрави, вълшебнице!

    ОтговорИзтриване
    Отговори
    1. Кате,дума да няма,твоят сладкиш е перфектната класика,изпълнен също така перфектно от теб,докато аз само минах набързо "по гребена на вълните",но за по-специален повод ще го бъде непременно.Все пак благодаря за комплиментите,много ми погалиха душичката!
      Поздрави и за теб,Бонбонче!

      Изтриване
  11. Роска, изглежда уникално вкусно, сочно и красиво. Остави ме без дъх!
    Хубав и много усмихнат вторник!

    ОтговорИзтриване
    Отговори
    1. Мариянче,безценни думи,благодаря ти!
      И да си свериш календара :)),усмихната сряда ти желая!

      Изтриване
  12. Страхотен сладкиш за компания на кафето. И прекрасни снимки както винаги. С Канди сте на една вълна тези дни и така сте ни атакували с тези вкусотии, че още този уикенд ще разбъркам едни вълни и аз.

    ОтговорИзтриване
    Отговори
    1. Да знаеш от кога ме вълнуват тези вълни,Нинче,но все ги отлагам в пълния им вариант.Благодаря ти!

      Изтриване
  13. Роси, много е красив и точно сега му е времето на този сладкиш.
    Много ми допада винтидж стилистиката на снимките. Страхотен сервиз имаш!
    Прегръдки и пожелания за хубав ден!

    ОтговорИзтриване
    Отговори
    1. Ели,мерси за похвалите,а сервизчето по едно съвпадение с книжката и рецептата и то ми е от мама :),доста отдавна е пазарено и подарено,но чак сега се наканих да го използвам и него.А за снимките-на спокойствие като не ми пречи никой и не ме разсейва и по-добре се получават.
      Прегръдки и от мен!

      Изтриване
  14. Невероятен сладкиш, прекрасно поднасяне и презентация, Роси! :)

    ОтговорИзтриване
    Отговори
    1. Еви,благодаря ти!Подобни похвали от теб са ми изключително ценни и стимулиращи! :)
      Хубав ден!

      Изтриване
  15. Роси,сега е времето за подобни сладкиши с череши,вишни...Чуден е станал.А сладкиша дунавски вълни съм си го набелязала при Йоли-също толкова неустоим както и при Катето.
    Поздрави!

    ОтговорИзтриване
    Отговори
    1. Живе,нали ти казах,че сме на една вълна!Да,и Катето , и Йоли са го представили уникално!
      Сърдечни поздрави!

      Изтриване
  16. Чудесен и много подходящ за сезона десерт! Благодаря за споделената рецепта, нямам търпение да опитам!

    Усмихнат ден!

    ОтговорИзтриване
    Отговори
    1. Леви,мерси!Дано ти хареса!
      Усмихнат и за теб!

      Изтриване
  17. Страхотен е , Мъхче! Но...череши вече няма от тия пусти дъждове:)Карай, догодина ще е!

    ОтговорИзтриване
  18. Ех, Роси , ще ти купувам рокля:)Четох мъхчето преди теб, извинявай:)

    ОтговорИзтриване
    Отговори
    1. :)) Вишни сигурно имаш,Траянче,така че почвай го!Или с каквото ти се намира,все ще стане!В линка на Дунавските вълни по-горе има 9 стр. варианти с различни плодове.

      Изтриване
  19. Прекрасен плодов сладкиш, поднесен стилно и красиво, така, както ти умееш, мила Роси.:-))Със сигурност е много вкусен и свеж, ще си омъкна едно малко парченце за следобедното кафенце.:-))
    Прегръдка и пожелания за много усмивки!:-))

    ОтговорИзтриване
    Отговори
    1. Мони,много ми е драго да се "видим" отново!И благодаря за комплиментите!
      Прегръдки и от мен! :)

      Изтриване
  20. Роси, очите ми останаха в твоя сладкиш с череши!Прекрасен е!
    И аз съм на черешова вълна...в момента варя сладко от череши.
    Опеделено ще го направя твоето изкусително сладкишче.
    Поздрави и хубав ден!

    ОтговорИзтриване
    Отговори
    1. Мммм,сладко от череши звучи отлично!Блазе ти,Мира!Друго си е домашното.Дано ти хареса сладкиша!
      Хубав и за теб!

      Изтриване
  21. Много обичам десерти с череши, а твоето предложение изглежда страхотно, Роси!
    Чудесна рецепта, снимки и презентация!
    Благодаря за удоволствието,
    сърдечни поздрави и пожелания за слънчеви дни, Диана

    ОтговорИзтриване
    Отговори
    1. Дианка,много благодаря!
      Слънчево лято пожелавам!

      Изтриване
  22. Е ,то като сладкиша е красив как да не станат хубави снимките :)...чудесно е всичко ,Роси ! Като започна от книгата която ме заинтригува та до последната дръжка на черешката ! А чинийката е прекрасна !
    Чао и хубава вечер ,мила !

    ОтговорИзтриване
    Отговори
    1. Ванюша,знам аз,че книгата ще те провокира,по твоята част е :).
      За тези снимки исках да кажа по-горе,че станаха по-добри,защото издебнах момент никой да не ми пречи и да не ме занимава,за да си поснимам на спокойствие.Не че съм много фотограф,а и техниката ми е слаба,но за мен основното удоволствие е аранжирането.
      Чао и хубава и на теб! :)

      Изтриване
  23. Роси,много ми допадна накрая с отъркалването!Страхотен сладкиш!Чакам с нетърпение дунавските вълни.

    ОтговорИзтриване
    Отговори
    1. Танче,трябва да ти кажа,че точно както съм го описала,така и става-отъркалвам хапчицата в соса,тя става черна като малаче и като се напои хубаво вкуса е бижу :).
      А за Дунавските да видим кога,за тях ще ми трябва повече време за направа,че и да отлежи,ще е за специален повод.
      Поздрави!

      Изтриване
  24. Роси, отново вкусно и красиво!А този сервиз го обожавам!Сервирай ни по-честичко в него!:-))

    ОтговорИзтриване
    Отговори
    1. Обожаваш?Да не би да имаш и ти такъв?Ще е супер съвпадение.А иначе ще го виждаш и друг път,обещавам.
      Благодаря ти за похвалите,Бети!

      Изтриване
  25. Прекрасно ароматно предложение, прекомерно изкушаващо! А сервизчетата от костен порцелан се оказа, че са наше производство, на времето (но не зная дали все още, надали) са ги произвеждали в някаква фабрика във Видин и са се радвали на добър прием в чужбина! Сигурно дамите са чакали на грандиозни опашки за тях или са търсели връзки.....като повечето неща във времето на соца....

    ОтговорИзтриване
    Отговори
    1. Иглика,идея нямам какъв порцелан е,а ако е костен направо ще ме хвърлиш в почуда.И ще разпитам при какви обстоятелства е купуван,но верно е от времето на соца,сигурно и на опашка се е редила майка ми щом е грабнала два-за мен и брат ми .

      Изтриване
  26. Роси, и аз много обичам да се ровя в старите готварски книги - толкова ценни и вкусни рецепти има в тях...като твоят кейк. Толкова апетитно си ни го поднесла, че вече съжалявам за изядените преди малко череши...Много красиви съдове, прекрасна аранжировка, адмирации!
    Хубава вечер и прекрасно "утре", мила!

    ОтговорИзтриване
    Отговори
    1. О,не съжалявай,мила,най-вкусни са си свежи!Но вие имате много плодни дръвчета,сигурно и череши в изобилие.
      Смятам точно тази книга да я взема доста по-на сериозно,отколкото до сега,много ме заинтригува даже.
      Прекрасен ден и за теб да бъде утре,Мариетка!

      Изтриване
  27. На една вълна сме с теб, рецептите на мама и череши! Кейка е страшен и ми изглежда убийствено сочен! Поздрави и прегръдки и щях да забравя как можа да изхвърлиш тетрадката...!

    ОтговорИзтриване
    Отговори
    1. Линче,махнах втория коментар да не се повтарят.
      Ееее на-сега да знаеш как ме е яд за тази тетрадка...ама връщане назад няма :( .
      Поздрави и благодаря,че намина!

      Изтриване
  28. Този коментар бе премахнат от администратор на блога.

    ОтговорИзтриване
  29. Роси, сладкишчето е страхотно, просто идеално за сезона с тези черешки, а в допълнение с шоколадовият сос е направо кулинарна мечта.
    Сърдечни прегръдки и приятна вечер!!!

    ОтговорИзтриване
  30. Мони и Ива,благодаря ви,дами!
    Хубава вечер!

    ОтговорИзтриване
  31. Чудесен сладкиш!Роси е във вихъра си!Точно навреме , както винаги (още не сме забравили серията с козунаците)!Поздрави!

    ОтговорИзтриване
  32. Роси, страхотна рецепта! Обожавам череши и сладкиши с череши във всякакви разновидности :).
    Сърдечни поздрави и хубава нова седмица!

    ОтговорИзтриване
  33. Соня и Мира,благодаря ви за комплиментите,дами!
    Хубава седмица ви пожелавам и аз!

    ОтговорИзтриване