2 април 2013 г.

козуначена питка


  
  
     
Тази козуначена погача си харесах миналата година от Мира и още тогава казах,че "ще бъде реализирана със сигурност в някое от следващите ми козуначени умопомрачения! :) "

А те както е ясно..... вече започнаха :)) .







За правенето я направих аз,и то с много мерак,с апетит я и изядохме още през уикенда.
Въпреки това доста се колебах дали изобщо да я публикувам,защото адски ме е яд как се изложих с печенето този път.
От яд накрая даже и снимки като хората нямах ищах да направя и са едни никакви,ама нейсе.
По принцип винаги мажа с жълтък + олио,защото обичам дебела,хрупкава коричка с много захар.Обаче този път не прецених,че питката ще иска повече време за печене отколкото два отделни козунака и макар че винаги пека само с долен реотан,явно покрих питката с фолио доста късно и върховете се зажариха  доста. :(

Всичко това ме дразни само естетически,защото най-първо точно коричките изчопли девойката,което ще рече,че на вкуса не се е отразило,но все пак ми се искаше на финала да изглежда по-добре.

Но....в крайна сметка е това,което е....и нека ми е обица на ухото друг път да бъда по-осторожна.
Пък и доста постъпкови снимки направих,може да са от полза на някого,нека ги покажа поне тях.

Мира,въпреки моите перипетии,ти благодаря за рецептата и чудесната идея! :)







Продукти:

3 яйца + 1 белтък размер L
180 гр. захар
30 гр.  прясна мая
100 гр. заквасена сметана
60 гр. масло
40 мл. олио
50 мл. прясно мляко
1 капсула есенция ванилия
1 капсула есенция ром
фино настъргана кора от 1 портокал
680 гр. брашно - на мен ми пое толкова-преценява се всеки път индивидуално за всяко замесване,зависи най-вече от големината на яйцата и гъстотата на сметаната

за намазване: жълтък + 1 с.л. олио (по-добре вместо олио да се сложи 1 ч.л. прясно мляко)
за поръсване: кристална бяла захар или сусам
за плънката: сладко от сини сливи или горски ягоди + орехи
                   парченца шоколад + лешници








Приготвяне:

Затоплете леко прясното мляко и в него размийте маята (аз не я активирам).
Разбийте яйцата и белтъка заедно със захарта,посредством вилица или телена бъркалка колкото да се стопят кристалите.
Стопете маслото и към него добавете олиото.
Сложете в машината яйцата със захарта,млякото с маята,сметаната,кората от портокала,есенциите и около половината пресято брашно.
Включете да се меси и добавяйте постепенно брашно,докато спре да маже под бъркалките и се образува не лепнеща топка тесто.
Започнете да добавяте мазнината на порции като изчаквате да се поеме изцяло преди да добавите следваща порция-така на 3-4 пъти.
Ако тестото е станало прекалено меко може да добавите лъжица-две брашно.
Тестото трябва да е еластично и меко като възглавничката на ухото ви.
След края на първия цикъл месене рестартирайте програмата и пуснете още веднъж.
Оставете тестото да втаса в контейнера.
За по-бързо можете да загреете фурната до 50 гр.,да я изключите и да поставите вътре контейнера като предварително сте го покрили със свежо фолио,намазнено от вътрешната страна да не залепне тестото като се издигне нагоре.




Когато си удвои обема го извадете на намазнена повърхност с намаслени ръце.
Разделете тестото на 8 равни топки.
Разплескайте с пръсти всяка топка на приблизителен правоъгълник:



                            
Намажете сладко,поръсете орехи:




Прехлупете единия край и придърпайте върху него другия да затворите фитила,усучете внимателно,навийте фитила на офлювче.







По същия начин оформете и останалите топки като редувате плънката с такава с шоколад и лешници.






Подредете охлювите в намаслена и набрашнена или напръскана със спрей тавичка ( моята е с диаметър 28 см.) .




Покрийте тавата с фолио,което сте намаслили или напръскали със спрей от вътрешната страна.




Пак загрейте фурната до 50 гр.Изключете я и сложете вътре тавата да втасва питката до удвояване на обема.Не засичайте време,козуначеното тесто втасва по-бавно,следете обема.
Когато питката втаса я намажете с жълтък,смесен с лъжичка олио или прясно мляко,поръсете захар.




Изпечете козунака в загрята на 165 гр. фурна,долен реотан с вентилатор.
Печенете продължава повече от печенето на два отделни козунака,следете и когато се позачерви питката я покрийте с алуминиево фолио.





Ако не искате дебела,захарна коричка можете да намажете козунака с белтък и поръсите захар-с белтък коричката е много по-мека и не така хрупкава и дебела,както с жълтъка.





57 коментара:

  1. Роси, май само ти й намираш кусури. Чудна си е питката. И е така изкушаваща... Направо ми се дояде.
    Все такива вкусотии да твориш, Росинце, сърдечни поздрави!

    ОтговорИзтриване
  2. Какво не и харесваш на питка-разкошна е станала...Следващия път още по-хубава да направиш,Роси!

    ОтговорИзтриване
  3. Роси, прекрасна козуначена пита с много хубава плънка!
    Ох, записвам си рецептата, но май няма да правя козунак преди Великден - още се боря с предния :D
    Прегръдки с пожелание за спокойна нощ и хубаво утре :)

    ОтговорИзтриване
  4. Умопомрачително апетитна питка, Роси! В неприлично късен час ми се иска да си отчупя от нея... А мислех да не правя и снимам предварително козунаци тази година.... Прегръдки! :)

    ОтговорИзтриване
  5. Роси, невероятна е! Като гледам снимките, особено последната, сякаш е памук! Толкова мека и пухкава козуначена питка!
    Благодаря ти за споделения съвет при намазването. Мажа с жълтък, ще пробвам и с белтък :)
    Прегръдки!

    ОтговорИзтриване
  6. Имаш един месец да ме умориш с тези велики козуначени изпълнения;)Но поне ще бъде сладко и ухаещо прекрасно;)

    ОтговорИзтриване
  7. Със сигурност ще се топи в устата! Изглежда неустоимо, Роси!
    Усмивки! :)

    ОтговорИзтриване
  8. Роси, докато четох и гледах снимките забравих какво не ти се беше получило , според теб...Прекрасна е тази питко козуначена вкусотия!

    ОтговорИзтриване
  9. Роси, това е най-доброто за сега , за тази година!Много ми харесва, именно коричката!А пък и отчупеното....Май ще се предам, ще се навия да правя козунак, изкусителко!Поздрави хубав ден!

    ОтговорИзтриване
  10. Радвам се ,че си се доверила на моята рецепта,Роси!
    Козуначената пита е станала прекрасна!
    Не мамирам някакъв проблем,а за снимането като прочетох как си се ядосвала все едно е писано от мен...често хабя нерви по тия причини. :)
    Поздрав с прегръдка и усмихнат ден,Роси!

    ОтговорИзтриване
  11. Роси, не бъди така несправедливо критична към козуначето, мила - чуден загар си има!!! Божествено се е получила питката - чак неволно посягам да си чупна по едно неприлично голямо "парченце" ;) от всички плънки!!! И да си призная и аз като твоята девойка гледам все първо от коричката да си "чОпна" :))

    Прегръдки от мен и специални поздрави на девойката!!!

    ОтговорИзтриване
  12. ох, Роси, пак ме изкушаваш :)
    Чудесна е!

    ОтговорИзтриване
  13. Просто прекрасен, Роси!
    Къде ги виждаш тези кусури?
    Признавам, че заради плънката, този най-много ти харесвам :))
    Поздрави сърдечно и много усмивки в тоя дъждовен ден пак....

    ОтговорИзтриване
  14. Роси, поздравление за чудесната питка! За мен козунакът е като висш пилотаж и ти се възхищавам, получила се е страхотна! Ще видя дали няма да се престраша да опитам...Хубав ден!

    ОтговорИзтриване
  15. Едно две по-карамелени връхчета, няма как да развалят тази прекрасна питка, която си направила, Роси! :) Напоследък много козуначени изделия се публикуват, а пък както и много ги обичам, не ми дават мира ( а и талия трябва да пазим - с тези изкушения няма начин!). :) Питката е страхотна, снимките също, както и обясненията. :)
    Хубав ден и много усмивки! :)

    ОтговорИзтриване
  16. Благодаря ви за подкрепата,дами,друго си е като ми ударите по едно утешително рамо :) .

    Мари,ти да видиш аз колко се страхувах да меся,че и първия ми козунак какъв провал беше,но важното е да не се отказваш и да търсиш грешките си,тогава няма начин да не се получат нещата.Е,не че и научена не може нещо да сгафиш,като мен сега с тази моя препечена чернушка,но се преживява.
    Един,единствен страх ми остана и той е домашна вита баница,ама да видим кога ще се наканя да го преборя и него.

    Хубава сряда ви пожелавам,кулинарни другарчета!

    ОтговорИзтриване
  17. Здравейте! Повече от година откакто попаднах във Вашия блог и трябва да Ви кажа, че не минава ден да не вляза в него. Днес реших, че е крайно време да Ви благодаря за всичко което творите и го показвате по начин достъпен за всички - БЛАГОДАРЯ Ви!
    А козуначената пита - изглежда страхотно и съм сигурна, че е страхотно вкусна!

    ОтговорИзтриване
    Отговори
    1. Венета,това,което казвате е безкрайно мило и аз ви благодаря,че го споделихте с мен и че се отбивате тук!Много ми е драго,че покрай моите хоби-занимания тук съм полезна не само на себе си,но и на другите,винаги сте добре дошла!
      Пожелавам ви много позитивни Великденски празници! :)

      Изтриване
  18. Роси, това ще да си е козунак, нали? Само оформянето е тип погача и от там предполагам и името. Любима плънка със сини сливи си показала и не знам колко още ще издържа да не замеся и аз. На вид много ми харесва. Така и на мен, ако ми се получи, направо ще сияя от кеф :)) Душичка е направо! Благодаря ти за постъпковите снимки, много са хубави и ще са ми от полза.
    Сърдечни поздрави и прегръдки, с "подмазване" само за едно парченце, моля :)))

    ОтговорИзтриване
    Отговори
    1. Да,Снежи,тестото си е напълно козуначено,не е сладка питка,просто е оформено в едно цяло,но може и на два отделни козунака да се направи.Все пак внася разнообразие това оформление и на мен много ми допадна още миналата година,когато го представи Мира.
      Е как няма да ти се получи,че и по-хубва ще стане,ще видиш!
      За парченце мога да свирна,ама от следващия,този от неделя е само статистика. :)
      Прегръдка и от мен ! :)

      Изтриване
  19. Ами,..аз..не мога да коментирам:(...Огладнях!Прегръщам те,Роси!Прекрасна пита-козунак!

    ОтговорИзтриване
  20. Chudesna e Rosi is ogromni i bezkraini konci! Vsi4ko e tolkova spolu4livo i apetitno! Pozdravi!

    ОтговорИзтриване
    Отговори
    1. Танче,много си мила,мерси!Поздрави сърдечни! :)

      Изтриване
  21. Леле, Роси, страхотен козунак! Не ме е обхванала тази вълна още и много, много се радвам на вашите творби! Страхотни конци, страхотно нещо! По-добре скрий парченцето, че ще го отмъкна:) Прегръдки!

    ОтговорИзтриване
    Отговори
    1. Кате,оставих се да ме обхване пак вълната,защото това,което направя сега и до празника е за цяла година и нека си отядем.Обичам да правя козунак,но през другото време все разни сладкиши и други десерти бъркам и тъй си оставаме без козунак от празник до празник.Лятно време е най-благодатно за втасване,ама тогава пусто не ми се и яде козунак.
      Нищо няма за скриване,почерняла,прегоряла....ойде до троха :) .
      Прегръдка и от мен,мила!

      Изтриване
  22. Аз започнах вече да се обърквам. Все си мислех, че съм писала тук, но явно гинкобилобата ме вика вече. Роси, просто е наложително да ти кажа какво вдъхновение си за мен с тези козуначени рапсодии. Не питка - това си е направо козуначена погача и ароматът и се носи през монитора чак! Чудесна си!

    ОтговорИзтриване
    Отговори
    1. Нели,напоследък има проблеми с коментарите,така че сигурно още не се е показал предишния ти.
      Много ти благодаря,радвам се,че ти действам вдъхновяващо!Сърдечни поздрави!

      Изтриване
  23. Прекрасна козуначена питка Роси!Каква ти питка??….направо слънчева козуначена погача :))) Поздравления!
    Тази година и аз ще пробвам със заквасена сметана…усетих че много добре се получават печивата с нея:)
    Поздрав с прегръдка и един прекрасен ден ! :)

    ОтговорИзтриване
    Отговори
    1. Благодаря ти,Дани!Определено е така,печивата със сметана са гвоздея на програмата така да се каже.
      И от мен пожелание за много слънчев и усмихнат ден,Дани!

      Изтриване
  24. Отново прекрасно козуначено изкушение, Роси -
    страхотна пита, "конци" коричка ... и много висока "летва'!
    Поздрави, хубав и усмихнат ден, Диана

    ОтговорИзтриване
    Отговори
    1. Ауууу,Дианка,и по-висока имам пред мен в твое лице,но все пак много ти благодаря за подкрепата!Хубав и позитивен и на теб ти пожелавам,Диди!

      Изтриване
  25. И аз си мислех ,че съм те похвалила за страхотния козунак , ама е било на някое друго място :) ! Разкошен е ,Роси ! И както пише Диана , висока ''летва;; ...не се наемам да я прескоча този път :) ! Оставям да отлежи за догодина , живот и здраве :) !
    Прегръдки ! Хубав следобед !

    ОтговорИзтриване
    Отговори
    1. Аааа,без такива,ти летвата я стигна,че и мина,Ив,така че ако ти се прави нямаш повод за притеснения.
      Благодаря ти много,поздрав и от мен! :)

      Изтриване
  26. E, макар и да не съм много по козунаците, този ми взе акъла, точно такъв тип обичам - на конци. Браво, Роси, голям майстор си!!!

    Прегръдки и много слънчев петък от мен :)

    ОтговорИзтриване
    Отговори
    1. Инче,много ме радваш,благодаря ти!Прегръдка изпращам и аз! :)

      Изтриване
  27. Чудесен козунак, поздравления за майсторлъка.
    Поздрави, хубав и усмихнат ден!!!

    ОтговорИзтриване
    Отговори
    1. Генка,благодаря ви и добре дошла!Поздрави и от мен и хубав петък! :)

      Изтриване
  28. след карането на сноуборд, най обичам да похапвам домашен козунак! страхотна рецепта, поздрави и успехи за напред ;)

    ОтговорИзтриване
  29. Ей, че хубаво. Ама само как ми се прииска да си грабна едно голяяямо парче :))
    Голям майстор си!!!

    ОтговорИзтриване
  30. УНИКАЛЕН! Роска, беше права с квасената сметана е №1, и да споделя, че макар покрит с фолио се запече доста не само отгоре,може би е доста голям, но беше много красив и с вкусна коричка :)
    Сърдечни поздрави, благодаря ти за споделения опит!

    ОтговорИзтриване
    Отговори
    1. Мариянче,всеки път толкова много ти се радвам,когато ми споделиш,че си опитала рецепта и си доволна!Благодаря ти за доверието за пореден път и за споделените отзиви!
      Наистина тази питка иска повече печене,отколкото когато са два отделни козунака и може би затова се припича повече отгоре,но пък и аз харесвам хрупкавата коричка.
      Много усмихната и успешна седмица ти пожелавам! :)

      Изтриване
  31. Страхотна рецепта, само да попитам, колко време ви е цъкълът на месене на машината? Пробвах да правя козунак с два цикъла на замесване на тестото, но нещо определено не се получи, просто стана сладък хляб, нямаше конци

    ОтговорИзтриване
    Отговори
    1. Благодаря ви!
      За конците дългото измесване е важно.Моята бърза програма мисля има около 15 минути месене,после пускам още веднъж,значи поне 30 мин. се меси.Но е важно да ползвате качествено брашно,да не ви е прекалено меко тестото,защото тогава всичко се слива при печенето,да не е прекалено твърдо,защото козунакът става сбит,да усуквате фитилите преди сплитане също допринася много за конците.

      Изтриване
  32. Роси искам да те питам ти какво брашно ползваш, аз правих няколко пъти козунаци по твоите рецепти и стават супер само мойте не са така бели и конците не са ми така добре изразени, стой като на балончета не като твоите конци, и се чудя дали може да е от брашното.

    ОтговорИзтриване
    Отговори
    1. Рени,за съжаление едва сега виждам въпроса ти.
      Ползвам само на София мел или на Мелко.За конците измесвай много добре и продължително и усуквай фитилите.Поздрави!

      Изтриване
  33. Здравейте,изглежда много вкусно и ще я пробвам. Имам въпрос - задължително ли е да е разпънато с ръка тестото или може и точилка да се разточи.

    ОтговорИзтриване
    Отговори
    1. Няма никаква нужда от точилка,тестото е толкова еластично,че е истинско удоволствие да го обработвате на ръка и да виждате като разпъвате с пръсти как се виждат самите нишки.Не е нужно да го изтънявате,а само да разплескате,за да сложите плънката.Колкото по-малко го трамбовате,толкова по-добре.Пък разточване с брашно бе една от основните ми грешки,когато правих първите си козунаци и станаха като павета.

      Изтриване
    2. разточване с брашно и точилка имам предвид

      Изтриване
  34. Здравейте, прекрасна питка и бих искала да я направя!
    Но за съжаление нямам опция долен реотан на фурната ми, как бихме ме посъветвали да пека?
    И ориентировъчно колко време е печенето?

    ОтговорИзтриване
    Отговори
    1. Здравейте и благодаря за проявения интерес към рецептата!
      Ще трябва да печете на долен и горен реотан,но щом се зачерви отгоре,веднага покрийте питката с алуминиево фолио,за да не прегори.
      Градусите да са около 170 .
      Проверявате готовността с клечица,трябва да излиза суха.
      Времетраене не посочвам,всяка фурна е различна,а и зависи дали ще печете с вентилатор или без.Просто следете процеса и не оставяйте печенето дълго без надзор.Не се притеснявайте да отваряте фурната,тестата с мая не се влияят от това.
      Да ви е сладко!

      Изтриване
  35. Направих козунака/по никое време/, но имах гости,те поискаха да им го приготвя.Бях се похвалила с "обикновения" козунак по Вашата рецепта. Получи се просто фантастичен. Обрах овациите! Много, много сполучлива рецепта! Благодаря! Цвета

    ОтговорИзтриване
  36. Цвета,сега е идеално време за втасване на козунаци,радвам се,че сте останали толкова доволна, както и вашите гости!Благодаря ви най -сърдечно и да ви е сладко!

    ОтговорИзтриване