3 февруари 2014 г.

сладкиш (кростата) с мармЕлад :-)






МармЕлад или мармАлад?
Според правописния речник е мармАлад.
Но според книгата Съвременна домашна кухня от 1969 г. е мармЕлад. :)
Другото,което ми направи впечатление в тази книга е,че вместо шоколадов или шоколадова, там се казва шоколадЕН (крем например) или шоколадЕНа ( торта например) .
Вече съм споделяла,че книгата я имам от майка ми,която нямам идея защо изобщо я е купила при пложение,че никога не я е ползвала ,за да разнообрази традиционните рецепти,с които сме израстнали.
Предполагам,че най-вероятната причина е била някоя дълга опашка,на която са се били наредили за нея в далечните соц. времена,нали тогава всичко ставаше с опашки и записвания,а майка ми имаше ли нейде опашка,не я пропускаше,дори и нещото дефакто да не й трябва. :)
Та ,то и при мен доста време отлежа по шкафовете,докато не ме тресна изневиделица кулинарна муза и ето,че все повече се зачитам в старата книжка.










За сладкиша хем ми се искаше тестото да е класическо маслено,хем да опитам и варианта с кисело мляко,както е по рецепта.
Предположих,че с олиото и с млякото тестото няма да е достатъчно хрупкаво,както ми се иска да е,затова замених течната мазнина с масло.
Получи се точно това,към което се стремях - хрупкав,ронлив сладкиш ,с не много сладка кора и сочен,сладък пълнеж.









Продукти:

източник на рецептата

за тестото:
200 гр. захар ( може и повече )
200 гр. кисело мляко
125 гр. масло
2 големи яйца
1 п. бакпулвер
1 п. ванилена захар
1/2 ч.л. канела
600 гр. брашно

за пълнежа:
1 ч.ч. гъст мармалад,сладко,конфитюр ( моят от сини сливи )
1 ч.ч. фино смлени орехи
3 пълни с.л. кокосови стърготини 





 


Приготвяне:

Поставете всички продукти в дълбока купа ( маслото трябва да е меко ) и разбийте с миксера и бъркалките за тесто.
Отделете 1/3 от тестото.
Завийте и двете парчета тесто в прозрачно фолио и ги приберете в хладилника ( или фризера за по-бързо ) да стегнат.
Когато са достатъчно охладени,извадете голямото парче тесто.
Разточете го на набрашнена повърхност .
Форма за печене на тарта напръскайте със спрей за печене или намаслете и напудрете с брашно.
Разположете разточения кръг тесто.
Притиснете го добре към дъното и стените и изрежете излишното.
В купичка разбъркайте сладкото,смлените орехи и кокосовите стърготини.
Разпределете равномерно плънката  по дъното на тартата.





Извадете от хладилника добре охладената 1/3 от тестото .
Настържете я върху плънката.






Ако ви е трудно настъргването на тестото и то омеква,овалвайте го в брашно,стържете,пак овалвайте и пак стържете-така ще ви е по-лесно.
Изпечете сладкиша в загрята на 200 гр. фурна до златисто.
Оставете го да изстине напълно на решетка,след което го освободете от формата и прехвърлете в поднос.






                               Поръсете обилно с пудра захар . 




50 коментара:

  1. Това ще го пробвам задължително! И аз се зачитах тези дни в същата книга - бабата на моя приятел я има. :) Определно има интересни неща - харесала съм си една супа от череши. :) А за сладкиша - прекрасен е, Роси! Както съм насъбрала различни мармалади, конфитюри и т.н. (така и не разбирам разликата), сега му е времето.
    Благодаря, че сподели и хубава вечер, другарче мило! :)

    ОтговорИзтриване
    Отговори
    1. Гери,както винаги си много мила,благодаря ти!
      Прочетох рецептата за супата и ще очаквам да споделиш отзиви,когато ги има вече на пазара.
      А сладкиша да ви е сладък и вкусен на теб и половинката ти!
      Сърдечна прегръдка и от мен,другарче!

      Изтриване
  2. Мале, мале! Какви са тези предизвикателни сладкиши :)
    Благодаря за рецептата!

    ОтговорИзтриване
    Отговори
    1. Ееее,Жани,доживях да се "видим" пак !
      Къде се изгуби и ни забрави толкова време?
      Ще се радвам да си отново активна с твоите чудесни рецепти!Поздрави!

      Изтриване
  3. Такива са любимите сладкиши на Роби, ама им казва кростати :)! Тестото е различно, но направата е почти същата! Страхотен сладкиш се е получил,Роси! И красиво, елегантно сниман!
    Прегръдки! Хубава вечер!

    ОтговорИзтриване
    Отговори
    1. Ваня,никак не се изненадвам,че Роби харесва сухи сладкиши,както ти самата сподели наскоро.Явно това е характерно за италианското сладкарство.
      Докато бяхме в Рим,в хотела всяка сутрин на закуска имаше освен всичко друго кексове и кростати.А аз също много обичам кростатите.При теб съм виждала безброй варианти и все страхотни!Благодаря ти,прегръдка и от мен!

      Изтриване
  4. Роси, сладкишът е перфектен! Изглежда много апетитен! Имам смътен спомен, че съм го виждала и аз, някъде из старите книги :)

    Прегръдки! Спокойна вечер!

    ОтговорИзтриване
    Отговори
    1. Всичко или почти можеш да срещнеш в старите книги,Танче.Аз затова толкова често взех да преглеждам моята,че е и бая дебеличка,има материал за работа.
      Хубаво утре,мила!Прегръдки на малката!

      Изтриване
  5. Роси, спомням си времето, когато този сладкиш беше на мода :)) Така и никога не го направих, защото все се намираше някой да почерпи. Щом е със сладко от сини сливи, силно се изкушавам да го направя. Само трябва да ревизирам бурканите в мазето :) Твоят изглежда страхотен на снимките!
    Поздрави и хубава седмица!

    ОтговорИзтриване
    Отговори
    1. Снежи,точно защото наскоро ме почерпиха на едно гости с този сладкиш и се сетих да го направя и включа в блога.
      Да ти е сладко!
      Хубава и успешна седмица и на теб!

      Изтриване
  6. Иии, вярно ,че имаше такъв сладкиш. Не помня изобщо ни рецепта, ни продукти, но като видях разреза и се присетих. Ех, Роси, къде ме върна ти, в първи клас:))) Страхотен е, мила! Прегръдки!

    ОтговорИзтриване
  7. Няма значение дали е мармелад или мармалад - направила си разкошен сладкиш! Имам смътния спомен, че и мойто мамче в активния си кулинарен период правеше такъв сладкиш, но това беше толкова, толкова отдавна...И аз съм се зачела в момента в едни стари архивни тетрадки, но нещо съм навлязла в кулинарен зимен сън, та ще видя кога пак ще се разготвя (-;
    Хубава и усмихната седмица, Роси!

    ОтговорИзтриване
    Отговори
    1. Предполагам на пролет,Диде,като те полазят гости :) .
      Хубава седмица да ти е и на теб!

      Изтриване
  8. Чудесен ти е сладкиша, Роси! И аз имам тази книга от баба, интересни неща има в нея и ми е приятно да разглеждам какви неща са били на мода едно време. :)
    Много добре си го съчетала с мармалад от сливи! :)
    Усмихнат ден! :)

    ОтговорИзтриване
    Отговори
    1. Лошото е,че има много малко картинки,Светле,иначе това което е било на мода тогава,на мода е и сега :) .Благодаря ти за вниманието!Приятен ден ти пожелавам и аз!

      Изтриване
  9. Много любим ми е този сладкиш!
    Начина по който си го приготвила ми допадна.
    Абсолютно съм убедена ,че е разкошен на вкус!
    Прекрасен ден ти желая ,Роси!

    ОтговорИзтриване
    Отговори
    1. Мира,спомням си и твоя,също беше чудесен!
      Благодаря ти,прекрасен ден и на теб!

      Изтриване
  10. Любим сладкиш и в нашето семейство, Роси,
    твоето изпълнение изглежда вълшебно - много вкус, аромат и неустоима визия...
    Благодаря за споделената идея и рецепта, сърдечни поздрави и усмихнат ден!

    ОтговорИзтриване
    Отговори
    1. Дианка,много си мила,благодаря ти!
      Сърдечни поздрави и от мен!

      Изтриване
  11. Изглежда не само фантастично, но и изключително апетитно. Няма как да го подмина и да не грабна едно парче с кафето, Роси. Прегръдка! :)

    ОтговорИзтриване
    Отговори
    1. Грабвай,Еви и да ти е сладко!Прегръдка имаш и ти от мен!

      Изтриване
  12. Разкошен сладкиш е станал,Роси! Прилича малко на немския линцер, който много обичам. Хубава седмица!

    ОтговорИзтриване
    Отговори
    1. Траянче,напълно си права,линцера си е точно това,независимо дали отгоре ще е цяла кора,решетка или настъргано тесто.Успешна седмица и на теб!

      Изтриване
  13. Чудно изглежда, Роси! Да имах сега едно парченце под ръка... :)
    Хубав ден и прегръдки!

    ОтговорИзтриване
    Отговори
    1. Нали,нали....и аз това казвам,Кате,ама няма вече :) .
      Хубав и успешен ден и на теб!

      Изтриване
  14. Чудесен е сладкиша, Роси! бих си хапнала парченце с голямо удоволствие, без значение дали е с мармалад, или мармЕлад :) но интересно, наистина в старите книги има доста думи, които се разминават от сегашния правописен.
    Важното е, че вкуса не се променя с времето - старите рецепти са уникално вкусни и запомнящи се.
    Прегръдка, мила и хубав ден!

    ОтговорИзтриване
    Отговори
    1. Така е,Пепи,думите се менят,но рецептите ,които са станали класика са винаги на почит.
      Много успешен ден и на теб,скъпа и с повече усмивки да е!

      Изтриване
  15. Роси, неустоим сладкиш си направила за пореден път. Ммм ще се почерпя със следобедното ми кафенце а на теб прекрасен ден и прегръдки!

    ОтговорИзтриване
  16. Много,ама много големи благодарности Роси..Припомни ми тази рецепта по много красив начин,виден опт чудесните фотоси!Прекрасен сладкиш,сътворен от първокласен кулинар!

    ОтговорИзтриване
    Отговори
    1. О,какви похвални думи,трогната съм,Миленка,и благодаря на свой ред!

      Изтриване
  17. Чуден е сладкишът, Роси! Дали с мармЕлад или пък с мармАлад, няма да остане! Или вече свърши? :)
    Единствено трябва да внимаваме да не бъркаме марла/елад с конфитюра, когато се снимаме :)
    Много хубава и сладка вечер, Роси!

    ОтговорИзтриване
    Отговори
    1. Свърши,Албенче,троха не остана.
      Много приятен ден и на теб!

      Изтриване
  18. Имам много стари кулинарни книги, но мисля че тази я нямам, Иначе и аз съм се редила с мама и баба по опашки за книги, от предният ден знаехме кои заглавия ще пристигнат в книжарницата и даже бяхме от онези с връзките, на които запазваха екземпляри, когато не успявахме да се доберем в точния момент. :) Рецептата я имам не помня от къде, но и аз не съм я пробвала още. То са толкова много, че не знам ще имам ли време да тествам всичко, което ме е впечатлило ;)
    Изглежда идеално сладкишът ти, Роси! Точно такъв, хрупкав, деликатно подсладен е и по моя вкус. Черпя се едно парченце за сутрешното кафе.
    Лека нощ, мила и прекрасно утре! :)

    ОтговорИзтриване
    Отговори
    1. Ирме,аз имам само тази,но тя е и без това достатъчно дебела и със страшно много рецепти.
      А иначе да ти призная,добре,че нямаме време да опитаме всичко,което ни впечатлява,че ще стане страшно :) .
      Прекрасен ден и на теб,Ирма!

      Изтриване
  19. Страхотен е , Роси! Много ми допадат такива сладкиши, но все не ми се занимава с тестото! Обаче, както ти си го описала, ми се вижда много лесно, благодаря! Поздрави!

    ОтговорИзтриване
    Отговори
    1. Занимавка е настъргването,че тестото е малко по-меко и е по-трудно да го настържеш в сравнение с класическото маслено тесто,което в хладилника стяга на камък.Но като го овалвах периодично в брашно,му намерих цаката и на това.Далеч по-лесно е да се направят ленти,които да се кръстосат на решетка отгоре.
      Аз много обичам такива десерти,защото хрупат като бисквити,слепени с мармалад .
      Надявам се да доставиш тази сладка радост и на твоя половин!
      Поздрави,Соня!

      Изтриване
  20. Роси, преглъщам пред монитора, нямаше да ми се опре парченце, с мармалад или мармелад, без значение.....страхотно изглежда, прегръдки!

    ОтговорИзтриване
  21. О, тази книга и мама я има!!! Отваря я само, ако в Чолчева няма подсказка как се прави нещото, което в момента я чуди :) :) Класики са си тези книжки! Трябва някой път да бъдат преиздадени със снимка към всяка рецепта, защото на мен лично, книжки без картинки не са ми интересни... ;)
    Страхотен сладкиш си избрала, Роси! Помня баба го правеше понякога. Мисля, че тя слагаше мармалад от шипки. Благодаря ти за този спомен!
    Прегръдки от мен и усмихната вечер :)

    ОтговорИзтриване
  22. Правила съм го и с олио, както е рецептата /нали съм от "онова" време ! /, но с масло определено е по-вкусен. И обичам да си "чопля" запеченката коричка отгоре, най-вкусна ми е ! :)
    Роси, изглежда зашеметяващо!
    Поздрави!

    ОтговорИзтриване
  23. Роси, грабна ме коричката и сладкия пълнеж! Толкова апетитно си го снимала, че ще има да го сънувам! Поздрави!

    ОтговорИзтриване
  24. Роси, вълшебен сладкиш, поредното твое изкушение което показваш!
    Поздрави и хубава вечер :)

    ОтговорИзтриване
  25. Мармалад или мармелад, няма значение.
    Важното е, че сладкишът е страхотен.
    Изкусителка си ти, Роси, изкусителка. Голяма при това.
    Пожелавам ти хубава вечер.

    ОтговорИзтриване
  26. Разкошно изглежда, Роси! Видя ли думата мармалад винаги се сещам за кралицата( освен за вица :)

    Защо пък да не мармалад днес ( все ме подтиква натам)

    Поздрав!

    ОтговорИзтриване
  27. Що ми се струва, че писах дълго под този мармЕ(А)лад;)? Както и да е- нямам спомен за подобен сладкиш в детството, но пък това не означава, че няма да проверя за какво иде реч. Изглежда прекрасно и много вкусно, Роси. Прегръдка!

    ОтговорИзтриване
  28. Много ви благодаря за хубавите коментари,дами,и отделеното време да ги споделите с мен!
    Хубав петък и уикенд на всички!

    ОтговорИзтриване
  29. Направих го!
    Пропуснах орехите, че не ми се занимаваше да чупя и чистя :)
    Но и така си е вкусен! Ще го покажа някога:) в ""Гответес мен", като сваля снимките!

    ОтговорИзтриване
    Отговори
    1. Весинка,много ти благодаря,че намина да споделиш!Радвам се,че ви е допаднал сладкиша!Ще се опитвам да наминавам там в отчетната,дано не го пропусна.Хубава нова седмица!

      Изтриване